Het mooie van het richten van je aandacht is dat je er in elk moment gewoon weer opnieuw mee kunt beginnen. Ben je even afgedwaald of meegenomen in een van je gedachten. Geen probleem. Gewoon weer opnieuw beginnen. In een mindfulness training leer je hoe je je aandacht kunt richten, versterken en vergroten.

Wat is Mindfulness?

Mindfulness gaat ook over het omgaan met stress en wordt vaak vertaald als opmerkzaamheid, wakker en alert zijn. De grondlegger van het mindfulness trainingsprogramma (J. Kabat Zin) omschrijft het als “Bewust aanwezig zijn in het hier en nu zonder oordelen”.

De basis van mindfulness is aandacht, dat klinkt eenvoudig, maar het vraagt om bewustwording en oefening. We worden vaak meegezogen in automatische gedachten en gevoelens. Deze kunnen leiden tot spanning, onrust en vermoeidheid.

Oefenen met een open en accepterende houding, waarin je je bewust wordt van deze automatische patronen staat centraal in de training. Leren hoe je in het moment kunt kiezen te reageren op een situatie geeft nieuwe ruimte, rust en kalmte....vrijheid.



Hoe verloopt een training?

Een mindfulnesstraining bestaat uit 8 groepsbijeenkomsten (min 3- max 12 deelnemers) van 2 1/2 uur en 1 stiltedag. Naast het actief deelnemen aan de bijeenkomsten wordt u gevraagd om gedurende de training dagelijks thuis verder te oefenen.

Centraal staat het versterken en verruimen van de aandacht voor dat wat er zich in het NU afspeelt. Mindfulness is dan ook geen (groeps)therapie, maar een training. Een training van de "aandachtsspier".



Welke effecten geeft het oefenen met mindfulness?



Voor wie is mindfulness?

Mindfulness is voor iedereen die meer in het leven wil staan. Voor iedereen die nu het gevoel heeft dat dit soms zomaar aan hem of haar voorbij raast. Dit door te oefenen in aandacht schenken aan dat wat er nu is.

Mensen die last hebben van piekeren, stress, (chronische) pijn en depressieve klachten lijken, (gebaseerd op wetenschappelijk onderzoeken) veel baat te hebben bij volgen van een mindfulnesstraining. Soms is er een duidelijke aanleiding voor deze klachten, soms ook niet. De aanleiding staat dan ook niet centraal, maar kan zijdelings ter sprake komen.